Přeprava unikátních železobetonových prefabrikovaných vazníků vyrobených v PSG pro stavbu meziskladu vyhořelého paliva Jaderné elektrárny Temelín byla náročnou a netradiční zakázkou i pro zkušeného železničního dopravce ČD Cargo. Pro dopravu těchto speciálně vyrobených dílů bylo třeba připravit řadu mimořádných opatření a vybrat správné vozy i lokomotivy.
Přeprava unikátních železobetonových prefabrikovaných vazníků vyrobených v PSG pro stavbu meziskladu vyhořelého paliva Jaderné elektrárny Temelín byla náročnou a netradiční zakázkou i pro zkušeného železničního dopravce ČD Cargo. Pro dopravu těchto speciálně vyrobených dílů bylo třeba připravit řadu mimořádných opatření a vybrat správné vozy i lokomotivy.
Ojedinělé nosníky, každý s váhou 100 tun, délkou přes 22 metrů a výškou v nejvyšším bodě kolem 4 metrů musely být na stavbu dopraveny vozy, které umožnily umístění jednoho vazníku na dva vagony, a to kvůli jejich obrovské hmotnosti. Upevnění bylo provedeno pomocí speciálně vyrobené konstrukce. Každý z šesti vypravených vlaků, který vezl šest vazníků, cestoval téměř 50 hodin podle speciálního jízdního řádu, měřil 450 metrů a jeho hmotnost se blížila tisíci tunám. V současné době jsou již vazníky usazeny na svém místě na stavbě meziskladu, který skupina PSG pro jadernou elektrárnu v Temelíně dodává.
Ivana Otradovcová